Pamięć, pamiętanie, zapominanie dzieciństwa w "Trzy po trzy" Aleksandra Fredry
Alicja Dąbrowska
Dzieciństwo i młodość są ważnym tematem w pamiętniku z epoki napoleońskiej. W artykule zamierzam zrekonstruować specyfikę i zanalizować pamięć obrazów dzieciństwa w jego najistotniejszych fazach granicznych w „Trzy po trzy”. Celem jest omówienie tego stanowiącego sumę gatunków (gawęda, pamiętnik, i in.) tekstu, deszyfrujące, jak autor uruchamia pamiętanie i zapominanie. Jak uruchamia on kategorię „pamięć wertykalna” (Proust), dającą gwarancję prawdziwości wspomnienia, wydobywającego się z wnętrza wspominającego, dla którego „niematerialne” zmysły woni, wzroku, słuchu pozwalają pamięci przez asocjację czuciową „odpominać” to, co istotne z dzieciństwa.
10.14746/por.2023.1.7
Tytuł dokumentu | Typ | Rozmiar |
---|---|---|
07.porownania.33.DABROWSKA | [pdf] | [374 KB] |